سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فراخ سینگى و بردبارى دست‏افزار سرورى است و سالارى . [نهج البلاغه]
رباط ترک (ROBATTOR) (ROBATETOR)


    
    
    زیستگاه های حیات وحش در استان مرکزی یکی از مهم ترین مناطق طبیعی و اکوتوریستی کشور است که با ساماندهی و برنامه ریزی صحیح و نظارت و هماهنگی می توان بهترین بهره برداری را از آن کرد.
    شناسایی مناطق اکوتوریستی کشور، طراحی و تدوین برنامه های سفر گروهی و جلوگیری از ورود بی رویه گردشگران به این مکان ها اقدامی مهم در جهت حفاظت حیات گیاهی و جانوری کشور خواهد بود.
    قطعاً مناطق حفاظت شده در این راستا می توانند به عنوان بهترین مراکز برای جذب گردشگران علاقه مند به طبیعت و حفظ حیات گیاهی و جانوری باشد.
  عمده این گیاهان متعلق به خانواده های کاسنی، نعناع، شب بو، گندمیان، چتریان، پروانه آسا، میخک، گاوزبان، لاله، میمون و آلاله هستند.
    درمنه و گون که خاص استپ های بیابانی ایران است به طور قابل توجهی در ناحیه جنوب شرقی و دشتهای منطقه هفتاد قله رشد کرده اند.
    همچنین از گیاهان مهاجمی مانند چوبک، بومادران، گل گندم، باد بر، کنگر وحشی و خوراکی، شیرین بیان، ورک، فرفیون، اسفند، گوش بره و تلخک و گیاهان دارویی و معطری مانند شیرین بیان، سوسن بر، کاکوتی، مریم نخودی، شریر، شاتره، ریواس، آلاله، بومادران، دزمنه صخره ای، شکر تیغال، شنگ،خاکشیر، منداب، ازمک، چشم خروس دانه ریز، خوشک، چتر گندمی، بذر البنج، کمای ایرانی و شمعدانی که در منطقه رشد و نمو کنند می توان نام برد.
    تنوع جانوری این منطقه با توجه به محدودیت های موجود و تخریب های صورت گرفته هنوز از غنی ترین زیستگاه های کشور به شمار می رود.
    از مهم ترین خزندگان این منطقه می توان به لاک پشت مهمیزدار، انواع سوسمار و مارمولک از خانواده لاسرتاها و آگاما، مارهای قیطانی، شتری، گورخری و تیرک مار، جعفری، دشتی، افعی سوسنی، تیر مار و گزره مار اشاره کرد.
    از 502 گونه پرنده شناسایی شده در کشور71 گونه از 26 خانواده در این منطقه زندگی می کنند که مهم ترین آنها عبارتند از: دلیجه، عقاب طلایی، سارگپه، شاهین، هما، لیل، سنقر گندمی، انواع سنگ چشم، سسک، چکاوک، چلچله،
    دم جنبانک، توکا، زردپره، سهره، کبک، تیهو، بلدرچین، کبوتر چاهی، یاکریم، قمری، کوکر، با قرقره، جغد، زنبور خوار، سبز قبا، هدهد، دارکوب، چرخ ریسک، کمر کولی، گنجشک، سار، زاغی و انواع کلاغ.
    شرایط جغرافیایی و پوشش گیاهی منطقه هفتاد قله زیستگاه بسیار مناسبی را برای پستانداران بزرگ بومی ایران که در مناطق استپی مرکزی کشور زندگی می کنند، پدید آورده است.
    از راسته گوشتخواران می توان از پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، گربه وحشی، رودک(گورکن)، گرگ، روباه، شغال، کفتار، جوجه تیغی و تشی و از راسته علفخواران، می توان از کل، بز، قوچ، میش، آهو، گراز و خرگوش نام برد.
        
     در بخش کوهستانی رباط ترک تعداد زیادی قوچ، میش، کل و بز وحشی می زیند.
    ارتفاع منطقه بین 1900 تا 3 هزار متر از سطح دریا بوده و پوشش گیاهی آن از گونه های درختچه ای و بوته ای همانند قیچ، بادام وحشی، کاروانکش،درمنه و گون است.
    مهم ترین پستانداران حیات وحش  عبارتند از: قوچ، میش،کل، بز، آهو، پلنگ، گرگ، خرگوش، تشی، همستر خاکستری، موش، جربیل ایرانی و جربیل هندی.

از پرندگان این منطقه می توان به کبک، تیهو، بلدرچین، هوبره، کلاغ سیاه، زاغ پا قرمز، کبوتر چاهی، عقاب طلایی، شاهین، قرقی و کرکس اشاره کرد.



م.ر.ا ::: دوشنبه 87/6/11::: ساعت 12:0 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 1
کل بازدید :38709

>> درباره خودم <<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)
م.ر.ا
روستایی در انتهای استان مرکزی و ابتدای استان اصفهان0 آب و هوای کویری تابستانها در روز هوا گرم و سوزان و شبها نسبتا" خنک و زمستانهای سرد و یخبندان و برفی. تلفن اطلاعات 08664373333

>>لوگوی وبلاگ من<<
رباط ترک  (ROBATTOR) (ROBATETOR)

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<







>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<

Search Engine Optimization and SEO Tools